Vipassana, Metta, Shamatha in het weekeinde
Gun jezelf stilte in het retraitehuis omgeven door groen

Startersweekend mindfulnesstraining 2018

mindful leven in een weekend

Beginnen met mindfulness en mediteren

Zoek je ontspanning, en wil je de spanning er aan de wortel uittrekken? In een lang weekend train je 10 uur en kun je tussendoor ontspannen in de natuur.

De eerste 4 bijeenkomsten van de authentieke Mindfulnesscursus (MBSR van Jon Kabat-Zinn), én 2 overnachtingen én alle maaltijden:
v.a. € 210  Ga naar https://retraite.klusecompane.de/weekend-mindfulnesstraining-2019/

In alle rust oefen je jouw mindfulness, net zoals je op de stoep hebt leren fietsen, en niet op de rijweg, tussen de auto's. Weer thuis kun je dan mindfulness toepassen in het dagelijks leven, tussen de mensen.

Je leert korte mindfulnessoefeningen, en enkele formele oefeningen: bodyscan, zit- sta- en loopmeditatie. We proberen een paar ankerpunten uit, zoals het hele lichaam, de adem, voetzolen, en welwillendheid. Welk ankerpunt helpt jou om je beter te concentreren?

De tweede en derde dag, als je tot rust bent gekomen, ga je de waarneming van jouw reactieketens verscherpen. Je begint inzicht te verwerven in de manier waarop stress bij jou ontstaat. En zo kan je de stressopbouw in een vroeg stadium gaan stoppen.

Mindfulness is de vaardigheid om gevoelens, gedachten en lichaam waar te nemen, zoals die elk moment optreden. Die waarneming is wakker, open en welwillend.
Een scherpere waarneming helpt om:

  • geconcentreerder te werken
  • jezelf bij emoties als woede en angst, makkelijker kalm te maken
  • niet iedere gedachte te volgen.

Als resultaat van deze drie dagen kan je:

  • bij jou passende mindfulnessoefeningen mee naar huis nemen
  • stressuitlokkers bij jezelf beter herkennen en stressreacties eerder laten ophouden

Je hebt dan de eerste vier lessen van de officiële mindfulnesscursus (MBSR) voltooid.

Doorgaan met mindfulness

Je krijgt handvatten om thuis mindfulness te blijven toepassen. Nieuw is in 2018 de vervolgcursus:  in een weekend leer je grenzen te bewaken, stressverscherpende gedachten en moeilijke emoties te herkennen, en er alternatieven voor te vinden (bijeenkomst vijf - acht uit de mindfulnesstraining).