Vipassana, Metta, Shamatha in het weekeinde
Gun jezelf stilte in het groen

Vipassana Metta Shamatha weekend

Metta Vipassana Meditatie

Challenge: 24 uur zwijgen

Nou ja, niet helemaal. Je slaapt heel wat uren, en je mag twee keer 10 minuten met Anja praten.
Vrijdagavond maak je kennis met de andere deelnemers, Anja, en de meditatiemethode. Zaterdagochtend start je met zwijgen en mediteren. Zondagochtend keer je terug naar de pratende wereld tijdens een wandeling in de natuur.

De combinatie maakt integreren makkelijker

Waarom zou je inzicht, rust en welwillendheid (metta) tegelijk trainen? Omdat je in het dagelijks leven ook alle drie tegelijk nodig hebt. In een weekend leg je de basis om deze meditatiemethode zelfstandig te gebruiken. Er is geen ervaring met mediteren nodig.

Hoe de combinatie werkt

Anja vertelt: "Nadat ik diverse meditatiemethoden langere tijd had uitgevoerd, bleek voor mij volgende boeddhistische meditatiemethode het beste te werken:
Je concentreert je op een object, maar niet alléén op dat object, want je ziet ook losjes de dingen er rondom. Je doet dat met een wijde, ontspannen blik. Daardoor kun je behalve je object, ook de bewegingen van de geest goed waarnemen. Het object is een positieve gemoedstoestand: welwillendheid, ook liefdevolle vriendelijkheid, metta of mildheid genoemd."

Nederland Vipassanaretraite

Locatie

Overnachten in een woonboerderij

Met grote natuurtuin

In Osterwald (vlakbij Nederland, tussen Enschede en Emmen)

> Meer over huis en natuurtuin lezen

Retraitehuis vipassana

Agenda Metta - Vipassana - Shamatha weekend

Vrijdag 19 oktober - Zondag 21 oktober 2018

(Of een weekend in het Duits,  en vertaling naar het Nederlands:
Vrijdag 27 juli - zondag 29 juli of
Vrijdag 28 september - 30 september)

Inzicht in niet-zelf

Kosten Weekend

Overnachting + 3 maaltijden + koffie, thee  + 1-persoonskamer, 1 badkamer per 2 slaapkamers
€ 120

Begeleiding:  vrije gift (dana)

Meditatie- en studieruimte, vele zitplaatsen in de natuurtuin.

Beddengoed en handdoeken: €15,  of zelf meebrengen.

Gebruik Handy, WhatsApp etc. alleen in de slaapkamer (in zwijgtijd helemaal niet)

We vragen je mee te helpen om de kamers en ruimtes schoon te houden, om de tafel te dekken en om af te wassen. 

Neem contact met ons op

Programma weekend

Vipassana, Metta, Shamatha

Vrijdagavond: aankomst tussen 16 en 18 uur. Na het eten is er een uitleg hoe je met deze combinatie mediteert. Met de welwillendheid (metta) ga je niet alleen de metta trainen en de concentratie vergroten, maar ook inzicht winnen. En wel inzicht in afhankelijk ontstaan, de weg tussen begeerte en lijden, en ervaren hoe je die weg kan verleggen door het afbouwen van begeerte.  Dan volgt een begeleide meditatie, verdere uitleg over wat metta is, en hoe je die in deze methode metta oefent, en nog een begeleide meditatie.

Van zaterdag 9 uur tot zondag 9 uur -  zwijgen.  Twee begeleide zitmeditaties. Verder in eigen indeling: loop- en zitmeditaties. Twee maal een individueel gesprek met Anja. En natuurlijk slapen en eten 😉

Zondagochtend een wandeling met stiltemomenten en gesprekken over de 24 stilte-uren.
Afgesloten met een warme maaltijd.

Begeleiding door Anja Edwards van Muijen, mindfulnesstrainer, natuurgids met vele jaren meditatie-ervaring

Meer over de WWW-meditatie

Anja vertelt over haar ervaring met mediteren:

Nadat ik diverse meditatiemethoden had uitgevoerd, bleek voor mij de volgende boeddhistische meditatiemethode het beste te werken:
Je concentreert je op een object, maar niet alléén op dat object, want je ziet ook losjes de dingen er rondom. Je doet dat met een wijde, ontspannen blik. Daardoor kun je behalve je object, ook de bewegingen van de geest goed waarnemen. Het object is een positieve gemoedstoestand: welwillendheid, ook wel liefdevolle vriendelijkheid, of mildheid genoemd. Het originele woord komt uit het Pali, en is metta.

Welwillendheid

Welwillendheid, medeleven (compassie), (mede)vreugde en gelijkmoedigheid kan je door mediteren gericht ontwikkelen. Deze positieve gemoedstoestanden zijn tegengiften voor haat, verdriet, cynisme en onverschilligheid.

WWW-meditatie

De Wijsheid WelWillendheid Meditatie brengt dus rust, inzicht en positieve gemoedstoestanden. Het ankerpunt van de meditatie, de welwillendheid, laat zich zeer makkelijk in het dagelijks leven inpassen.

Je glimlach is de brug.

Je glimlach overbrugt de afstand tussen meditatie en hektiek - het is de herinnering - zo kan het zijn.

Je glimlach overbrugt de afstand naar andere mensen.

De meditatie werkt met de 6 R's:  Recognize, Release, Relax, Re-smile, Return, Repeat.

Deze methode heb ik geleerd van Bhante Vimalaramsi. Hij noemt het Tranquil Wisdom Insight Meditation  (TWIM).
Download zijn instructie:  Nederlandstalig - Een praktische handleding voor liefdevolle vriendelijkheid meditatie
Lees de heldere uitleg van Doug Kraft:
Beginning meditation instructions, een pdf op  http://www.dougkraft.com/?p=StudyGuide  (scrollen)

Waar haal ik trouwens het idee vandaan dat een combinatie van shamatha, metta en vipassana oefenen effectief kan zijn?
Uit de atletiek! Ik trainde eens kinderen het hordenlopen. Bij hordenlopen heb je kracht nodig - om over de horde te springen, en snelheid - om tussen de horden hard door te lopen, en lenigheid  - om niet iedere keer een hoge sprong over de horde te hoeven maken.
De horden waren te hoog voor de kinderen. Ze konden er eigenlijk alleen maar hoogspringen mee oefenen.
Wat nu? De kinderen het krachthonk in, zodat ze makkelijker konden springen? Veel strekken om de benen lenig te maken? Veel sprintjes trekken? Ja, die drie afzonderlijk oefenen had goed gekund. Maar wat mis je dan als ze ouder zijn, en groot genoeg om over de horden te kunnen?
Juist: de combinatie van deze drie eigenschappen.
Onze oplossing was om lage horden te laten maken. Daarmee konden ze de hordentechniek trainen, en tegelijk ook hun spierkracht, sprintsnelheid en lenigheid!
Deze lage horden waren net zoiets als de WWW-meditatie in een stille ruimte, terwijl je stilzit. Je maakt het makkelijker om de techniek te leren, en later kan je die dan ook 'met de echte horden', oftewel thuis in het dagelijks leven uitvoeren.